Kúpime si jednoizbový byt a posadíme sa doň. Zalievame sa kávičkou. Kladieme si jednoduché otázky, ktoré sa v slušnej spoločnosti radšej ani nekladú a čakáme kým sa v hlave objaví nejaká odpoveď. Včera som sa napríklad znova venoval otázke "Čo robiť?". Kant povedal, že otázka "Čo robiť?" je jedna zo štyroch základných filozofických otázok. Dalšie sú vraj "Čo môžem vedieť?" , "V čo môžem dúfať?" a "Čo je človek?" - ktorá zahŕňa aj predchádzajúce.
Položil som si teda otázku "Čo robiť?" a venoval som sa jej celú sobotu. Predstavoval som si pritom ,že mám chrípku a celý deň nielenže nemusím, ale ani nesmiem nič robiť, iba sa liečiť. Ťažko zostať v stave rozhodovania celý deň. Veľmi ľahko sa stane, že človek pri rozhodovaní príde na nejakú skvelú činnosť, ktorú chcel kedysi dávno robiť a s nadšením zanechá rozhodovanie a vrhne sa do tejto činnosti. Ale takto nič nevypestuje. Skvelú činnosť si treba iba poznačiť a pokračovať v rozhodovaní. Ináč sa nám veľmi ľahko stane, že sa začneme dobre zabávať presúvaním nábytku, alebo klikovaním, čo je niečo celkom iné ako náš pôvodný zámer.
Takto som teda strávil sobotu, aj som trochu poposúval nábytok, aj som prečítal zopár múdrosti, čo ma trochu utešilo, kedže sám som zasa na nič múdreho ohľadom toho, čo by mal človek v živote zmysluplného robiť, neprišiel.
Komentáre
:))
Ja som zase dnes prišla na to, čo robiť
Ahoj:)
Čo môžeš vedíeť? o tom zmysle konkrétnejšie?, zistíš len tak že ho nájdeš v tom čo práve robíš, a nie zaznamenávaním a rozhodovaním sa o tom čo robiť.
Možno je problém, že to chceš zistiť v jednoizbovom byte, sám pre seba!
ahoj strapateslnko
šestko myslím, že
mas asi pravdu...
:)
A čo si si napisal do tvojho zoznamu o tom -co chces teraz robit?, ked si si uz uvedomil to s tym jednoizbovym bytom? Hm :)
:)
napriek tomu človek túto spojitosť alebo existenciu morálky ako niečoho objektívne relevantného často odmieta...a Kant dal priestor práve ľudskému rozumu a tomu, čo považuje za dôležité, pričom tvrdil, že realita je výtvorom nášho rozumu a nie objektívnou skutočnosťou....teda, že napr. čas a priestor nie sú súčasťou obj. reality, ale že ich do nej vtláčame my sami...tým človek získal autonómiu (slobodu) v konaní, ale tiež univerzalitu v myslení (máme niečo spoločné)....a preto má možnosť rozhodovať sa ako "by mal" konať
Kant si však myslel, že podstatou človeka je aj povinnosť jednať istým "správnym" spôsobom (kategorický imperatív) a že stačí, aby naslúchal rozumu, ktorému sa nemôžeme vyhnúť, avšak môžeme konať aj iracionálne a tým popierať KI....
a čo si myslíš ty? malo tvoje posúvanie nábytku nejaký morálny dôsledok? :)
presuvanie nabytku...
a akým spôsobom
Sokrates aj Kant predpokladajú, že máme niečo ako svedomie, ktoré je spoločné všetkým ľuďom a ktoré nám našepkáva, čo je správne, avšak...odkiaľ máme mať istotu, že tomuto šepkaniu aj správne naslúchame, teda, že konáme správne? odkiaľ vieš, že v presvedčení, že konáš dobro, si nakoniec nekonal zlo, hm?
skodnost neskodnej cinnosti je v nekonani dobra.
Vznika vsak problem, ze naraz mozme nieco chciet aj nechciet, alebo chciet nieco co v buducnosti prinesie nasledky, ktore nechceme, alebo chciet nieco o com vieme ,ze nechce druhy. To vsetko su protivahy pre rozhodovanie rozostavene akoby na dvojramennej pake, jedny silnejsie, druhe slabsie, jedny blizie k stredu otacania (tie ktore su v case vzdialenejsie) ine dalej (ktore su poruke). Vsetko co mozeme a mame urobit, je zozbierat nasim rozumom co najviac takychto protimotivov a sucastne si ich predstavit. To na ktoru stranu sa dvojramenna paca naklopi, t.j. to ako sa rozhodneme dopredu nemozeme vediet. Pravdepodobne sa rozhodneme aj tak zle. Ale aj tak je najlepsie co mozeme urobit, je zbierat rozne motivy a snazit sa ich co najviac sucastne predstavit.
:)
Si si isty ze vedome sa nikdy nerozhodujeme pre zlo? Ja ked robim nieco zle- väčšinou si to uvedomujem.Preto sa mi nezda pravdive ani to, ze dobre je to , co chceme a zle to, co nechceme. -Pri tomto uvazovani, zda sa mi, myslis na seba!Pri tom by malo ist o niekoho ineho:) - to co chces a nechces , nechcu vsetci. Aa uz som si vsimla- pises tu o sucite.
Slast, je niekedy zla. A bolest JE niekedy dobra.
Chcenie- to je trapenie, treba zit! vsak :) Dufam ze tie motivy nezostanu len pri predstavach! Ak mas nejake velkolepe mozes zapojit aj viac ludi - pridam sa:) (-tzv. samozapájanie:)
Je to take jednoduche:)- konaj dobro. Lahko sa radi:), poviem ti- nepochybuj a zacni- to je najväcsí problem, potom pride dalsi o ktorom tu pisete- ze clovek si mysli ze kona dobro, ale v skutocnosti skodi. alebo, chce konat dobro, ale nevie a preto sa to musi ucit, co je tiez dost tazke. Ale pravdepodobne dobre rozhodnutie.Ved teoriu na rozlisenie dobra od zla uz mas:)
spontanne konanie
Je pravda, ze clovek obcas vedome koname zlo, ale to len preto, lebo popri tom robime aj dobre (vacsinou sebe). Vedomie nespravnosti svojho konania musime pritom potlacit, zapit,zabudnut hoci by sme mali postupovat prave opacne a co najzretelnejsie si ho uvedomovat.
spravnost spontanneho konania
Spontanne konanie je spravne :
1. Prva okolnost- vo vseobecnosti sa to co prave idem vykonat poklada za spravne a nema to ziadne zapory (pripadne minimalne) a sam si viem zdovodnit preco to je spravne.
- mozes sa bez obav oddat :) dosledky pridu (rozne), ale netreba sa uz dnes strachovat, ze zajtra moze prsat
2. okolnost- To co prave idem vykonat je z mojho pohladu a z pohladu toho, komu pomaham spravne, ale z pohladu dalsieho cloveka, ktoreho sa to tiez dotyka nespravne.
-Pravdu v tomto pripade moze mat jedna, alebo druha strana, alebo obidve len z casti, alebo jedna z väcsej druha z mensej casti.
- Tu odporucam konat spontanne, len pri mnohych skusenostiach a praxi.
3. okolnost- Z mojho pohladu to je spravne z pohladu väcsiny- nespravne.
- treba sa zamysliet nad pohladom vecsiny- toto uz mozno nieje spontanne. Asi rovnako- s bohatymi skusenostami- je mozne konat ihned.
4. okolnost- Z mojho pohladu to je nespravne, z pohladu väčšiny spravne. Clovek najlepsie pozna svoje vlastne dovody- zalezi to od hodnot cloveka a od konkretneho cinu ktory chce vykonat, ale moze to byt spravne. Ak si nieje isty nech sa radsej este pred rychlym konanim pozrie na väcsinu.
5. okolnost- Z pohladu väcsiny to je spravne- ale vsetci sa mylime
- nekonat spontanne, alebo konat spontanne.
Aj nespravne konanie moze mat zmysel, ktory my nepozname, preto ho uprednostnujem :), okrem toho je bez zbytocnych stresov (pred konanim) A pochadza od srdca, nie (prehnane) od rozumu.
-Vsetky pohlady zavisia od "cistoty pohladu"
Mozes definiciu vvlepsit...
nečítala som všetko, ale
dia...
Z moralneho hladiska spontanneho konania sa pytas asi na ten postoj, ktory zaujal Kristus, ked ho dav "spontanne" nechal ukrizovat - "Odpust im lebo nevedia co cinia." Z cisto moralneho hladiska sa take konanie neda odsudit, ale z pravneho hladiska a s pohladu poskodeneho neznalost neospravedlnuje. Prave to ma ale pohana k uvedomovaniu si roznych svojich pohnutok, aby som sa co najmenej mohol skryvat za svoju nevedomost.
to by už asi neboli
Neodlieha spontanne konanie kontrole?
"spontanne" bude asi nejasny pojem...
Preto ,ze sa clovek na zaklade svojich presvedceni rozhoduje niekedy velmi rycho, by asi bolo treba najst ine slovo ako "spontanne".
...
Co tak najskor definicia: schopnost cloveka prirodzene konat...
...viac ni uz nenapada,
Niekedy pri spntannom konani nemusi mozno ist vlastne slasti a bolesti.
Spontannost zasahuje aj to buduce.
Ine slovo ako "spontanny", by mohlo byt slovo osobnost, ak ide o ideal konania.