Jedz, modli sa a miluj - film, na ktorý sa neoplatí ísť
07.11.2010 10:33:34
Príbeh o žene, ktorá ako Don Chichot de la Mancha, prečíta priveľa románov a zatúži aj ona zažiť niečo výnimočné, nie len taký obyčajný život. Prejde Taliansko, Indiu a Bali a aj tak nezažije nič výnimočné. Tento pud k cestovaniu skvelo vystihol Schopenhauer, ktorý povedal, že kedysi ľudia cestovali z núdze, dnes cestujú z nudy. Exteriérom sa príbeh veľmi podobá na film "Fontána pre Zuzanu III." Roly usmievavého liečiteľa na Bali by mohol vynikajúco chopiť aj Marián Labuda. Príbeh sa začína nespokojnou ženou v manželstve, ktorá sa modlí k Bohu, lebo nevie čo má robiť. Keď nevieš čo mať robiť, tak nerob nič, povedal by triezvy pozorovateľ. Nechce dieťa, ale tým len potvrdzuje teoriu o tom, že príroda vybavila človeka tak, že nechce ani tak veľmi dieťa ako sex. Nešťastná žena však opúšťa na začiatku filmu vzťah, aby ju na konci filmu nový muž zasa dotlačil do vzťahu, v ktorom bude pravdepodobne znovu neštastná. Tým sa však film naštastie končí, inak by sme sa dožili opakovaniu celej cesty "za rovnováhou so sebou samou". Na začiatku aj na konci však vidíme tú istú ženu, ktorá sa nepohla ani o kus. Film je preplnený múdrymi frázami, až sa z toho divákovi krúti hlava. A pritom celá pointa spočíva v tom, aby každá Marienka našla svojho Janka. Cesty a spôsoby k tomu sú neobyčajné náročné a komplikované a výsledky biedne, resp. žiadne. V Taliansku sa hlavná hrdinka "naučí" sladké ničnerobenie - dolce far niente. A to isté robí aj Indii a na Bali. Nejde teda o príbeh o hľadaní samého seba, ale príbeh o úniku z pracovného kolobehu. Za takýmto inštitucionalizovaným zaháľačstvom treba žialbohu utekať až do Indie, pretože v Amerike a Európe nie je zvykom na chvíľu vstúpiť do kláštora a potom ľahko vystúpiť, pretože západniarske kláštory sú žiaľbohu dimenzované pre šialencov ochotných zavrieť sa na celý život. V Indii stretáva neuveriteľného trapasníka, o ktorom nám film chce nanútiť predstavu, že ju duchovne vedie. Vrcholom jeho trápnych monológov je priznanie, že skoro zrazil svojho syna, keď sa raz vracal opitý autom domom, manželka sa zato naňho nasrala a opustila ho aj s deťmi. Jeho syn je teraz veľmi úspešný muž, ale jeho natoľko vyviedlo z miery, že sa nemohol podieľať na jeho výchove, že musel hľadať rovnováhu na meditáciách v Indii. Za všetko hovorí aj jeho rozlúčka s hlavnou hrdinkou,kedy povie duchaplné : "Mal by som už ísť, lebo tým ako tu stojím, neskrásniem." Na Bali hlavná hrdinka daruje 18000 dolárov svojich priateľov jednej žene s dcérkou na dom. Jednak pochybujem, že by sa priatelia boli ochotní poskladať na takú sumu na základe jedného mailu, ktorý sa veľmi podobal na spam a jedna reakcia obdarovanej ženy je neautentická, raduje sa tak ako sa radujú účastníci vo výherných reláciách, namiesto toho aby bola zaskočená a zdráhala sa sprvu prijať takúto sumu.
Komentáre
hm...
Citam ohlasy, zeny boli nadsene, Ty nie...film som nevidela a ked Ta tak citam, asi ani neuvidim:)
Som divna, ked som velmi tuzila po detoch ( splnilo sa) a vobec ma nelaka cestovanie?
Na filmy chodím do kinematografu vcelku rád.
Křižník Potěmkin, nebo tak nějak to bylo.
Hezký, vopravdu moc hezký. Barvy nerušily umělecký zážitek, kompaktně pojatej filmeček, režisérsky vydařený, autorský záměr se snoubil s invencí režiséra.
Vetřelelec III už nebyl to pravý vořechový.
Na filmy chodím do kinematografu vcelku rád.
Křižník Potěmkin, nebo tak nějak to bylo.
Hezký, vopravdu moc hezký. Barvy nerušily umělecký zážitek, kompaktně pojatej filmeček, režisérsky vydařený, autorský záměr se snoubil s invencí režiséra.
Vetřelelec III už nebyl to pravý vořechový.
A je to:-))))))
Křižník Potěmkin
Přesně, a vo tom to je.
Vem si třeba namátkou, Maryšku Magdonovic.Nebo z jiného soudku. Takovýho Saudka:-)))
Nádhera, dílo!
Osobně teda mám zakázaný chodit na kultůru, protože děsím lidi, ale sem tam se mi zadaří.
A si to užívám, to mi věř.
pohľad muža, pohľad ženy
pohľad muža, pohľad ženy
ospravedlňujem sa
zara
Vy chodíte pravidelně na blbý filmy?
Mne učili, že v kinematografické místnosti se má spůsobně sedět, nešustit s ničím, ano Nováková, dobře jste slyšela, nešustit.A sledovat děj, pokud to jde.Zde se údaje různí, neboť práh odolnosti individují, kteří dvouhodinovou mzdu dají v šanc kinematografickému průmyslu,bývá na Gausově ploše, vememe to integrálem, aby to bylo názornější,řekněme rozprostřen někde mezi Západem a Východem.
Zapad jsem tu a teď hledám urgentně východ, paní zlatá, biletářko nádherná, zachraňte mne, buďte člověk, nebo mně zabijte, já nevím, já to už nevydržím.
s dovolenim
do haja,sestko,co to mas s polickom,kde sa vpisuje vysledok?preco je to bielou farbou,skoro som si oci vyocila,aby som to zbadala.skuste si to,ci to aj vy tak mate,pls,dik
bonnie
ako povedala Zarenka,
filmy