Zamestnanec

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

To najpesimistickejšie od Schopenhauera

/voľný výber a voľný preklad/

Je to skutočne neuveriteľné, ako bezvýznamne a ničnehovoriac, pri pohľade  zvonku , a ako tupo a bez možnosti hlbšieho zamyslenia, pri pohlade zvnútra, prebehne život vačšiny ľudí. Ich život je akési nejasné túženie a trápenie sa, akoby zasnené tápanie cez štyri životné etapy k smrti, v sprievode série triviálnych myšlienok. Podobajú sa hodinkám, ktoré boli natiahnuté a idú, bez toho, aby vedeli prečo; a vždy keď sa splodí a narodí nový človek, sú hodinky ľudského života nanovo natiahnuté, aby zopakovali už nespočetne krát obohratú pesničku, vetu za vetou, takt za taktom, bez nejakých podstatných variácií. 

Život vačšiny ľudí je iba neustálym bojom o existenciu so skrytou istotou, že raz túto existenciu stratia. Nikto nie je skutočne presvedčený o istote svojej smrti. Vieme to len teoreticky, abstraktne. Preto majú úspech rôzne dogmy o nesmrteľnosti, aj ked disponujú zväčša slabými dôkazmi a pádnych dôkazov o opaku možno nájst všade veľa.

Každé rastúce zviera je žijúcim hrobom tisícky umretých zvierat.

Život je stálou výmenou matérie, pri zachovaní formy, stálou  výmenou individuí pri zachovaní rodu a stálou výmenou látok pri zachovaní tela. Výživa je malé zrodenie, vylučovanie je malá smrť. Ak sme pri vylučovaní spokojní, mali by sme byť ľahostajní i ku smrti.

Pri trápení sa utešujeme myšlienkou na smrť, pri smrti sa utešujeme myšlienkou na trápenie.


z čítania filozofov | stály odkaz

Komentáre

  1. No ja si nie som istá...
    ...či by som si dovolila niečí život označiť za bezvýznamný. Ničnehovoriaci áno, ale nie bezvýznamný.

    Človek je večne sám. Napíšem asi o tom esej. Žije sám vo svojom vnútornom svete, kam nikto - ani Schopenhauer - nemá prístup, hoci sa oháňa pohľadom zvnútra.

    Takáto hra na boha je síce zábavná, ale predsa len - nikto nepozná hodnotu ľudského života lepšie, než jeho vlastník. Takže hrajúc sa Schopenhauerovu hru, môžem vyhlásiť, že jeho život je úplne bezvýznamný a ničnehovoriaci, pri pohľade zvonku, a ako tupo a bez možnosti hlbšieho zamyslenia, pri pohlade zvnútra. Jeho život je akési nejasné túženie a trápenie sa, akoby zasnené tápanie cez štyri životné etapy k smrti, v sprievode série triviálnych myšlienok.

    Občas sa mi zdá celkom smiešne, ako sa človek snaží dať silou mocou svojmu životu objektívny zmysel. Akoby to bolo dôležité a nejako to poznanie ovplyvnilo jeho malinký život v nekonečnom vesmíre, ktorý paradoxne žije aj bez toho, že by vedel prečo.

    Až sa mi zdá, že zmyslom života ľudí - ako jediných nám známych bytostí, ktoré si kladú otázku zmysla - je práve hľadanie neexistujúceho objektívneho zmysla života. Neexistujúceho preto, lebo sme možno jediní v celom vesmíre, ktorí sa naň dokážu spýtať. A my o sebe vieme, že sme len výtvorom ďalším v poradí a nie tvorcami.
    publikované: 28.11.2006 06:47:24 | autor: Mona (e-mail, web, neautorizovaný)
  2. bezvyznamny
    Mona.
    Ty zrejme nepocitujes svoj zivot tak ako to pesimisticky popisal Schopenhauer. Mimochodom umelci podla neho nepatria medzi vacsinu ludi. Ale moj zivot jeho popisy vykresluju takmer presne. Schopenhauer si bol samozrejme vedomy,ze zvnutra sa moze pozriet iba na seba a myslim si,ze jeho myslienky su tak trochu sebakritikou a nie pohrdavym pohladom na inych. (pravda s tou vynimkou, ze nepokladal svoje myslienky za trivialne, kedze svoj dlhy osamely zivot venoval iba praci na svojich myslienkach).
    Esej rozhodne napis.
    publikované: 28.11.2006 08:46:07 | autor: sestko (e-mail, web, neautorizovaný)
  3. hm
    "bezvýznamný a ničnehovoriaci zvonku" + "tupo a bez možnosti hlbšieho zamyslenia z vnútra".....prebehne život väčšiny ľudí, ak ide o väčšinu, nevzťahuje sa to na všetkých, Shopik sa snažil aspoň zamyslieť a keď si to tak uvedomíte, nie je jeho filozofia až taká pesimistická...veď odmieta samovraždu a to napr. aj preto, že uznáva reinkarnáciu a večné napĺňanie vôle k životu...aj keď je človek najšťastnejší, keď túto vôľu k životu zníži na minimum...inak, mohol by si dať na blog, prečo práve umelci unikajú tomuto utrpeniu;)
    a máte pravdu, objektívne žiadny zmysel života neexistuje, možno sa to ešte skúma, ale pokiaľ viem, stratila sa snaha hľadať nejaký cieľ, účel, veď už Nietzsche inšpirovaný Shopikom tvrdil, že svet je mimo dobra a zla a niet žiadneho cieľa, ku ktorému by sme mali vzťahovať svoj život...a to sa potvrdzuje aj v teórii sebeckého génu, ktorému ide iba o prežitie a nie o prežitie so zmyslom života a blaženom spočinutí v rajskej záhrade;)
    no ak je objektívnym zmyslom života snaha o prežitie, nejde to (resp. veľmi ťažko) bez subjektívneho zmyslu života...
    publikované: 28.11.2006 09:28:36 | autor: dia (e-mail, web, neautorizovaný)
  4. preco umelci unikaju utrpeniu
    Dia, dik za komentar.
    Raz mozno podrobnejsie napisem, aky pochvalny ma Schopenhauer nazor na zivot umelcov.
    V skratke vsak cosi uz teraz:

    Zivot vacsiny ludi podla Schopenhauera sa pohybuje mierne oscilujuc medzi troma extremami
    (akoby mezdi vrcholmi trojuholnika). Prvym extremom je neobmedzene oddavanie sa pozitkom zivota,(ktore je vraj nevyhnutne spojene s utrpenim), druhym extremom je odmietnutie akychkovek pozitkov (spojene s odstranenim utrpenia),tretim extremom je ciste prizeranie sa svetu,z ktoreho pochadzaju esteticke pozitky, ktore nie su spojene s utrpenim. Treti extrem je ten v ktorom sa nachadza genius a priblizuju vsetci umelci. Pri estetickom pozerani na svet zazivaju pozitok, za ktory nie su nasledne potrestani utrpenim (ako pri drogach), ani sa pre tento pozitok nevyzaduje predchadzajuce utrpenie (ako sa vyzaduje hlad pred pozitkom z jedla). Umelci vsak nie su uplne zbaveni utrpenia. To mozu dosiahnut askezou iba priaznivci druheho extremu (odmietaci akychkolvek pozitkov).
    publikované: 28.11.2006 13:03:19 | autor: sestko (e-mail, web, neautorizovaný)
  5. To sú ale veci!
    Ja vôbec netrpím a ani nie som umelcom. Nechápem, čo to za mém ovláda mysle ľudí, že svet je jedno strašné slzavé údolie plné utrpenia. Vždyť svět je báječný místo k narození.
    publikované: 28.11.2006 13:14:09 | autor: Mona (e-mail, web, neautorizovaný)
  6. mas pravdu Mona
    Musis, ale pripustit, ze nie pre kazdeho a nie vzdy je "svět báječný místo k narození". Mozno, ze by si suhlasila, ze je tak pol na pol - polovica zivota je krasna, druha polovica na prd.
    Potom, by si ale hovorila to iste co Schopenhauer, ze neexistuje pozitok bez utrpenia. Ak si ktomu priratas esteticke pozitky nespojene s utrpenim, ktore urcite mas, aj ked si nemyslis,ze si velkou umelkynou,moze byt tvoj svět naozaj báječný místo k narození.
    publikované: 28.11.2006 13:43:51 | autor: sestko (e-mail, web, neautorizovaný)
  7. :)
    "vždy keď sa splodí a narodí nový človek, sú hodinky ľudského života nanovo natiahnuté" - toto je fajn
    publikované: 28.11.2006 14:00:01 | autor: lulla (e-mail, web, neautorizovaný)
  8. dobre si to napísal
    človek, ktorý nie je umelcom a géniom, či asketikom odmietajúcim nielen hedonistické pôžitky, ale aj pohlavný styk, nemôže byť "šťastným", pretože prežíva neustále utrpenie a preto by ťa Mona Schopik nazval človekom, ktorý nenahliada na realitu sveta ako vôle a je jeho otrokom, aj keď si to neuvedomuje a v nevedomosti o tom, ako to naozaj beží potom spočíva naše šťastie a sila, ale iba zdanlivé...podľa filozofa;)
    publikované: 28.11.2006 14:08:21 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  9. Mám taký pocit, že životu sa vyhnúť nemôžeš
    A keď už si na svete, tak čo narobíš? Budeš plakať nad rozliatym mliekom? Nie je ani krásny, ani na prd. Je to proste život a bodka.

    Nedelím život pol na pol. Povedala by som, že o tom takto vôbec neuvažujem. Možno je to tým, že mám život ľahký, alebo tým, že je mi ľahostajný.

    Ak ho začneš deliť na krásny a na prd, potom sa rovno môžeš presťahovať na nebesia, kde je vraj - tak som počula - stále krásne. ;)
    publikované: 28.11.2006 14:08:34 | autor: Mona (e-mail, web, neautorizovaný)
  10. jediným
    riešením, ako zastaviť vôľu k životu, je nerodiť sa a nechcieť....teda zánik ľudstva
    publikované: 28.11.2006 14:09:28 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  11. riešením nie je ani samovražda, pretože sa
    reinkarnujeme (podľa Schopika) a naše duše sa rodia odznovu, no zdá sa, že plodíme stále nové duše, tejto časti moc nerozumiem, počkám si na tvoj nový príspevok sestko;)neviem, či je možné zastaviť vôľu k životu, iba ak by sme sa všetci spoločne dohodli, že sa nenarodí nový človek, no ak sú naše duše nesmrteľné, aj tak niekde prebývajú, avšak ak sa nebudú nanovo rodiť, nebudú už vôľou k životu, svetom...nie?
    publikované: 28.11.2006 14:13:37 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  12. Dionea
    Nuž ako by ma nazval Schopenhauer, to mi je srdečne jedno. Ja by som ho na oplátku tiež nejako nazvala. :)

    Obávam sa však, že ja naozaj nemám so svojim životom také vážne problémy, ako on. Totiž, myslím si, že v Schopenhauerovom prípade otázka ani tak neznie, aký je zmysel jeho bytia, lež čo si so svojim životom počať. ;)

    Možno keby tak miesto filozofovania išiel na ryby... našiel by odpoveď na svoje otázky. :D
    publikované: 28.11.2006 14:14:28 | autor: Mona (e-mail, web, neautorizovaný)
  13. hm, hm, Schopi mi v mnohom z duše hovorí...
    o všeličom by som sa s ním isto aj prel... veľmi sa mi páči tá posledná veta o trápení, úteche a smrti, veľmi vyhovuje môjmu vrodenému optimizmu ;)
    no si ma navnadil si čo-to od neho prečítať, čo odporučíš insitnému filozúfalcovi-diletantovi, sestko, hm???
    publikované: 28.11.2006 14:16:31 | autor: hogofogo (e-mail, web, autorizovaný)
  14. Čo sa reinkarnácie týka...
    ...tak v to neverím z nasledovných dôvodov:
    1. Aký zmysel by to malo? :)
    2. Ako je možné, že počet duší stúpa (na svete je viac ľudí), keď by mal byť stále rovnaký?
    3. Ako si nehmotná duša ukladá informácie o sebe bez hmotného nosiča?
    4. Ako je to s ostatnými živými bytosťami? Je rozdiel medzi dušou dážďovky a dušou ľudskou?
    5. Má dušu aj hmyz (na hlavu pripadne okolo 3000 druhov hmyzu, ak sa dobre pamätám)?
    6. Ak zvieratá a hmyz dušu nemá, prečo ju potom má človek?

    atď., atď.
    publikované: 28.11.2006 14:24:12 | autor: Mona (e-mail, web, neautorizovaný)
  15. odporucanie hogovi
    K Schopenhauerovi ma pritiahla jedna kapitola z jeho knihy, ktoru maju v knihkupectvach a knizniciach aj v oddelenom vydani. Vola sa "Metafyzika pohlavnej lasky" alebo "Metafyzika lasky", v ktorej pise okrem ineho o pravej laske, kedy vznika a aku ma silu. Sam Schopenhauer pokladal tuto kapitolu za jednu zo svojich najlepsich .
    Ak vies nemecky mozes si ju stiahnut napr. z:
    http://www.budwitz.de/wwv.html

    (Kapitel 44. Metaphysik der Geschlechtsliebe(107 066 bytes))
    publikované: 28.11.2006 14:27:26 | autor: sestko (e-mail, web, neautorizovaný)
  16. ... k tvrdeniu, že 'vylučovanie je malá smrť'
    vylučovanie je na rozdiel od smrti spojené so slasťou, veď sa aj múdro vraví "co z těla odchází, to rozkoš provází"
    publikované: 28.11.2006 14:27:38 | autor: hogofogo (e-mail, web, autorizovaný)
  17. Vôľu k životu nezastavíš
    Pretože "zmyslom" človeka, tak ako aj všetkého ostatného, je jednoducho byť.
    publikované: 28.11.2006 14:28:36 | autor: Mona (e-mail, web, neautorizovaný)
  18. sestko, za odporúčanie dík, počítam, podiškurujeme, ok? :)
    publikované: 28.11.2006 14:30:04 | autor: hogofogo (e-mail, web, autorizovaný)
  19. k tej myšlienke o smrti
    Schopik bol mysliteľom, ktorý tvrdil niečo podobné, ako Epikuros "Kým sme tu my, smrti niet a keď príde smrť, už tu nebudeme", preto sa jej podľa neho nemáme báť a skôr sa bojíme bolesti ako samotnej smrti....
    Mona: to namala byť urážka, len som sa snažila podať argument, s ktorým by Schopik možno súhlasil, snažil sa postihnúť svet bez ilúzií a ako všetci myslitelia vidieť jeho podstatu a tou je podľa neho vôľa k životu, ktorá je u človeka spojená s nekončiacim chcením a utrpením, pretože kým sa ti niečo nesplní (to, po čom túžiš), trpíš a keď sa ti niečo už konečne splní, začneš túžiť po niečom inom, takže život chápal ako nikdy nekončiacu a neuspokojiteľnú túžbu spojenú s utrpením
    a myslím, že podľa neho iba človek má dušu a po smrti stráca intelekt, ktorý si všetko pamätá (takže po smrti a zániku hmotného nosiča všetky sa všetky info vymažú), Schopik skôr tvrdil (opravte ma, ak sa mýlim), že ten kolobeh sa nedeje preto, aby tomu človek rozumel, aby to malo nejaký zmysel, človek je iba prejavom vôle, jej nositeľom, ale či jediným, to sa spýtaj sestka;)
    publikované: 28.11.2006 14:35:58 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  20. podľa Schopika
    je to nie zmysel človeka, ale "zmysel" vôle k životu...my sme druhoradí
    publikované: 28.11.2006 14:38:03 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  21. chceme,
    pretože sme vôľou k životu, sme cez ňu, cez ňu chceme ďalej byť...prepáč sestko, že ti to píšem v toľkých komentoch, vždy mi niečo napadne a nedá mi neozvať sa;)

    len ma prosím oprav, ak sa mýlim, dávno som ho nečítala, neviem, či sa moje interpretácie nemýlia
    publikované: 28.11.2006 14:39:39 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  22. Nuž ja ťa neopravím...
    ...lebo ja takéto veci nečítam. :) Stačí mi tvrdenie, že sme iba vôľou k životu a nie životom samotným. Tu končím. Presahuje to moje ateistické chápanie sveta. Prenechávam štafetu veriacim.
    publikované: 28.11.2006 14:45:30 | autor: Mona (e-mail, web, neautorizovaný)
  23. No ešte si neodpustím poznámku k téme túžba a splnenie
    Neviem, ako vy, ale pre mňa je túžba rovnako príjemná, ako jej splnenie (ak nie príjemnejšia).
    publikované: 28.11.2006 14:48:51 | autor: Mona (e-mail, web, neautorizovaný)
  24. oprava pre Diu
    Dia, urcite si ta podrobnejsie precitam, az mi skonci zamestnanie :-).
    Zatial snad tolko:
    Clovek je jediny nositel vole?
    - jediny, ktoreho bezprostredne pozna. Len u seba citi co chce. U ostatnych do ziskava len sprostredkovane ako predstavu. Na jej zaklade sa sa predpokladat,ze aj padajuci kamen ma tu istu volu -v tomto pripade ale slepu, bez predstavy.
    Reinkarnujeme?
    - Nie som si isty. Reinkarnacia bola vraj vymyslena len pre bezny indicky lud, aby si lepsie vedeli predstavit,ze zlo sa cloveku vrati.(Ak zabijes mravca, v buducom zivote budes zabity ako mravec). Pre mudrcov si staci uvedomit,ze ublizujuci a trpiaci su jedno. Ziadnu predstavu reinkarnacie im netreba.
    publikované: 28.11.2006 14:54:40 | autor: sestko (e-mail, web, neautorizovaný)
  25. Doplnujuce poznamky pre Diu
    Monu (a kazdeho z nas) by Schopenhauer opisal ako cloveka, ktory nenahliada mimo hranice seba samej ako prejavu tej istej vole, ktora sa prejavuje aj v inych bytostiach. Plava si vo svojej lodke spokojnosti, chyta si spokojne ryby (a nezaujima sa o to, ako to vnimaju ryby) a ignoruje cely ten ocean utrpenia, ktore sa kedy dialo (napr. Hirosima), deje (napr. Irak) a bude diat. Pricom vsetky tieto velke nestastia su len co do intezity rozdielne od chytania ryb.
    Naopak asket nahliadol za hranice seba sameho, vnima utrpenie vsetkeho, suciti s nim a preto sa vzdava boja so vsetkym.
    Pekny priklad nahliadnutia cudzieho utrpenia inspirujuceho k rezignacii som cital naposledy na:

    http://cyberghost.blog.sk/detail-ps.html?a=50f68439a8b9758215d995bd22c5060f
    publikované: 04.12.2006 19:20:31 | autor: sestko (e-mail, web, neautorizovaný)
Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014