Celý rok sa zdá, akoby mal človek od nich pokoj, ale začiatkom decembra pomali začínajú na seba upozorňovať, akoby sa práve znovuzrodili. Opakujú sa nielen za sebou každý rok zas a znova , ale aj vedľa seba naraz množstvom svojich kópií v každej jednej domácnosti. O tom ako vznikli z chaosu jednoduchých možných činností, ako v jednej hlave náhodne skrsol nápad ozdobiť stromček sa možno iba dohadovať. Akonáhle to však urobil a on sám a zopár ľudí okolo si túto činnosť zapamätalo a dostalo chuť si ju zopakovať, vznikol nový stabilný zárodok vianoc, na ktorý sa postupne nabaľovali dalšie. Vianoce sú akýmsi súborom zvláštnych jednoduchých činností každoročne sa opakujúcich, každoročne si znova-vybojujúcich svoj nárok na existenciu. Tento súbor musí bojovať o svoje miesto v kalendári - potlačiť v danom čase všetky ostatné, konkurenčné činnosti a chrániť sa proti potlačeniu inými činnosťami. (napr. proti potlačeniu činnostiam bežného pracovného týždňa). Vianoce bojujú o svoje miesto prísľubmi pokoja a lásky v kruhu širšej rodiny,krásnymi farbami a tvarmi, množstvom darčekov a pod. Váhavcov môžu tiež zastrašiť vyhrážkami v podobe samoty, nenormálnosti a lakomosti. Občas sa oháňajú aj argumentom, že sú príjemnou zmenou voči bežnému stereotypu. Vo všeobecnosti sú Vianoce istým spôsobom ako zabiť čas a sú aj určitou odpoveďou na filozofickú otázku "Čo robiť?". - "Vymysli niečo lepšie, ak sa ti to nepáči." - argumentuje občas proti mojej nechuti môj otec. Vianoce zatiaľ boj proti iným zvykom úspešne vyhrávajú. Sú dobre zapísané do pamäti väčšiny ľudí,rovnako ako v osobných, cirkevných či pracovných kalendároch, v programoch televízií a rádií a marketingových plánoch supermarketov. Ich sila sa však stačí akurát na ten krátky časový úsek koncom roka a preto možno čitateľov ukľudniť uistením , že pesnička "Každý deň budú vraj Vianoce, ticho šepkajú, ľudia po vonku..." je obyčajnou falošnou a poplašnou správou.
Začiatkom decembra sa teda na dobre zapísaný pokyn, podobne ako keď na jar začína postupne vyliezať zo svojich skrýš otravný hmyz, vyliahnu sa akoby naprogramované prejavy Vianoc v podobe starých vianočných melódií z CD-nosičov a magnetofónových pásiek, jedál zo starých receptov, stokrát pozretých filmov z televízných archívov, stromčeka a nákupnej horúčky podľa ponuky a letákov zo supermarketov. Príkladom dobrého naprogramovania môžu byť aj moji rodičia, ktorí, hoci tohtoročné Vianoce trávili iba so mnou (31-ročným starým mládencom), nezabudli na zvonenie zvončekom, dohady, kde asi už može byť Ježiško so svojimi darčekami, či už u susedy XY, alebo ešte len pri susedoch YX... a na prehrávanie zaprášenej magnetofónovej pásky s melódiou "Jednou v roce na Vánoce strejda housle popadne..."....
Kópia Vianoc v každej rodine je trochu iná. Vianoce nie sú programom, ktorý by určoval, čo sa má robiť krok po kroku, sú skôr súborom návodov a pravidiel, ktoré za určitých okolností môžu a nemusia byť realizované. Ľudia si potom navzájom možu hovoriť aké budú mať/ či aké mali Vianoce a tým sa navzájom inšpirujú a osviežujú si pamäť a vylepšujú, si tú svoju vlastnú kópiu Vianoc. Aj môj otec tohto roku poznamenal, že z roka na rok je náš vianočný stromček krajší. Najzaujímavejšie a najľahšie kopírovateľné Vianoce sa dostánú aj do televízie a šíria sa masovo.
Popri supermarketoch a komerčným médiách možno občas počuť varovný hlas kazateťov v kostoloch so svojimi pokynmi k pôstu a umiernenosti. Zda sa, že tu ide o boj dvoch konkurenčných poňatí Vianoc. Ale nejde ani tak o boj a ani poňatia nie sú iba dve.
V zásade možno rozlíšiť štyri typy Vianoc:
1) kresťanský typ
2) komerčný typ
3) pohanský typ
4) dovolenkový (lyžiarsky) typ, alebo uplná ignorácia
Kresťanský typ môže mať tendencie zatracovať komerčný typ pre jeho konzumnosť a odcudzenie sa svojim koreňom. Na to mu môže oplácať komerčný typ vysmievaním sa zo zastaralostí, mnohým chybám a iracionalitám kresťanského typu. Dovolenkový a ignorantský typ môžu mať zdanlivo na háku obidva predchádzajúce typy. Ale ide tu o súboj s nenulovým súčtom, lepšie urobia ak budú spolupracovať. Komerčný typ pomáha kresťanskému s reklamou aj mimo kostolov, kresťanský a pohanský komerčnému s predajnosťou a dovolenkový profituje z dovolenky, na ktorú by ináč nemal právo.
Komentáre
článok je dobrý
Dakujem,...
môj prípad to
Ved aj ja mam Vianoce trochu rad...
jako..
V skutocnosti su veci len take,...
jako..
Nemohli,....