Zamestnanec

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Lúčenie sa s krásou

Je dôležité, aby sa nám na svete páčilo. Znižuje to pravdepodobnosť samovraždy. Preto je dobré obklopovať sa krásou. Keď je niečo pekné, chceme to mať. Keď to však nemôžeme mať, bolo by lepšie, keby sme tu krásu v živote nevideli?

 Krása je krehká a podlieha zubu času. Jej prchanie nám spôsobuje trápenie. Šťastnejším osud uberá na kráse iba po štipkách, takže na každú štipku si ľahko zvyknú. Nešťastnejší zažívajú nepekné šoky. Výsledok je však rovnaký. Krása je relatívna. Pekná žena môže vyzerať škaredo pri krásnej žene. Čo je pekné zblízka, nemusí byť pekné zdiaľky. Každý človek má iný vkus. Po čase sa nám krásne veci nezdajú také krásne. Krása može omrzieť. A koľko námahy nás stojí jej dosahovanie!  Znamená to, že sa za ňou neoplatí naháňať?


Ale milovať možno iba krásne veci. Podstatou umenia žiť je mať cit pre krásu.
Kto je krásny, alebo vie tvoriť krásne veci, má moc nad ľudmi, ktorí túžia po kráse.

    

z poznania seba samého | stály odkaz

Komentáre

  1. hmm
    "kto vie tvoriť krásne veci, má moc nad ľudmi, ktorí túžia po kráse." - toto je vystizne
    publikované: 11.01.2007 10:52:00 | autor: lulla (e-mail, web, neautorizovaný)
  2. aj ja si myslím, že
    posledná veta je zaujímavá, až naháňa strach...
    publikované: 11.01.2007 11:28:06 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  3. sestko, tá posledná veta je fakt skvelý hit... :)
    na tomto poznatku stojí modeling, film, pop-music, ba vari celý šoubiz aj "seriózne" umenie.
    publikované: 11.01.2007 11:50:30 | autor: hogofogo (e-mail, web, autorizovaný)
  4. :-)
    lulla je velmi dobra citatelka a vie spolahlivo vytiahnut hrozienka z nedocukrenej babovky.
    publikované: 11.01.2007 12:01:16 | autor: sestko (e-mail, web, neautorizovaný)
  5. veru
    spominana posledna veta...je pravdiva, v sucasnej dobe asi az privelmi...ALE...predsa len tu vzdy je/neviem ci skoda alebo chvalabohu/este take ALE, za ktorym je ukryty ten zvysok a hlbsi zmysel...ale to vsetci vieme...uz len to, ze je tu spomenute aj to, ze kazdy sme iny, mame iny vkus, iny pohlad na krasu, no a tym padom sa vytvara aj priestor na to, aby to krasno, to pekne niekto videl aj tam, kde to druhy nevidi...malo by sa to takto trochu vyrovnavat...no ale:-)posledna veta je vzdy tak trochu popredu...zalezi iba na nas comu a v akom rozsahu dame prednost...
    publikované: 11.01.2007 13:01:04 | autor: angie (e-mail, web, neautorizovaný)
  6. ja by som rád dodal,
    že podstatou umenia umrieť je mať cit pre krásu.
    Môže byť aj taká krása, ktorá prežije iba vtedy, ak včas umrie. E.A.Poe napísal, že niet poetickejšieho námetu ako je smrť mladej krásnej ženy.
    A vôbec, ak vznik nášho života vo vlastných rukách nemáme, tak v tej chvíli nemáme nijakú možnosť estetického aktu, podaktorí z nás majú v rukách aspoň svoj zánik, a to môže byť prípadne aj estetický akt.
    publikované: 11.01.2007 15:09:13 | autor: Daimonion vonCave (e-mail, web, neautorizovaný)
  7. DvC, môžeš, prosím, rozviesť svoju predstavu...
    estetického aktu zániku ľudského života?
    publikované: 11.01.2007 15:15:29 | autor: hogofogo (e-mail, web, autorizovaný)
  8. krasne sa zomiera...
    ... asi predovsetkym v divadle.
    publikované: 11.01.2007 15:29:03 | autor: sestko (e-mail, web, neautorizovaný)
  9. ... a vo filme a videohrách je to dokonca celkom sranda
    publikované: 11.01.2007 15:38:32 | autor: hogofogo (e-mail, web, autorizovaný)
  10. ku estetike aktu zaniku ludskeho zivota.
    Dobrovolna smrt je zrejme vtedy pekna, ak nie je unikom, ale naopak vyhnutie sa jej by bolo unikom z doteraz vedeneho subjektivne jedineho spravneho zivota.

    Preto bola krasna smrt Sokrata, ktory nechcel ujst z Aten ako zlocinec, Ezopa, ktory chcel radsej zomriet ako slobodny clovek, nez zit znovu ako otrok, Jezisa, ktory sa radsej dal ukrizovat, ako by pomohol Petrovi odsekavat usi rimskym vojakom a tiez, krasky, ktora radsej zomrie, ako by sa mala stat skapou.
    publikované: 11.01.2007 17:53:48 | autor: sestko (e-mail, web, neautorizovaný)
  11. sestko, krásna smrť, vravíš?
    myslím, že všetky estetické akty zániku ľudského života, čo si menoval, sa môžu javiť ako krásne len z odstupu a vďaka poetickej štylizácii.
    konkrétne zomieranie sotva v sebe malo nejakú estetickú hodnotu, ktorú by dokázal vnímať aj dotyčný umierajúci...
    publikované: 11.01.2007 17:58:07 | autor: hogofogo (e-mail, web, autorizovaný)
  12. Sokratova smrť bola premúdrele krásna
    keď som bola mladšia (nuž veľa vody odvtedy neutieklo xi), milovala som Sokrata a jednoduchosť jeho skúmania pravdy, až som zostala znechutená z jeho posledných chvíľ, kedy v rozhovoroch so svojimi žiakmi dospel k zisteniu, že nie je nič lepšie pre filozofa, ako zomrieť a dostať sa do sveta ideí a cností o sebe...vtedy mi to pripadalo ako zúfalý únik z reality zomierania a prišlo mi ho ľúto...v tej chvíli som si uvedomila, že je to predsa len človek, ktorý sa smrti bojí...
    publikované: 11.01.2007 18:10:21 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  13. a ešte
    k tým záverom prišiel tesne pred smrťou...
    publikované: 11.01.2007 18:14:53 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  14. na ten svet idei a cnosti si nespominam...
    ... viem len, ze Sokrates tvrdil, ze sa smrti vobec neboji, lebo ho pred nou nevaruje jeho vnutorny hlas, ktory ho doteraz pred vsetkym zlym varoval. Navyse coho sa bat - bud clovek zaspi a to je predsa dobre, alebo bude dalej zit a to je predsa tiez dobre.

    Asi si to budem musiet znovu precitat.
    publikované: 11.01.2007 18:15:55 | autor: sestko (e-mail, web, neautorizovaný)
  15. veď ani ja si to už nepamätám, viem len
    že podával dôkazy o nesmrteľnosti duše a tvrdil, že duša uzrie veci osebe, teda krásu, dobro, pravdu v ich dokonalosti a absolútnosti, ale keďže ide o Platónove dialógy, ten svet ideí a cnosti, na ktorý sa človek rozpomína počas života, tam mohol pridať on (alebo ja, ak som to doplietla:)....záverom bolo, že sa nemusí ničoho báť, no nie je taká teória skonštruovaná tesne pred smrťou podozrivá?
    publikované: 11.01.2007 18:23:26 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  16. Sokratova dobrovoľná smrť
    bola logickou nevyhnutnosťou, ako to brilantne zdôvodnil. Je logická nevyhnutnosť krásna, dia? Zaujímavý názor, stojí za zamyslenie.
    Mne sa smrť, ktorá je zo zúfalstva, alebo z bezprostrednej nevyhnutnosti nezdá byť krásna, iba nevyhnutná.
    Je to na dlhšie rozprávanie.
    publikované: 11.01.2007 18:24:24 | autor: Daimonion vonCave (e-mail, web, neautorizovaný)
  17. no veď DvC
    o to mi išlo, myslím, že logika, o ktorú sa vo svojej "láske k múdrosti" Sokrates snažil celý život, môže niekomu pripadať krásna (aj ja mám vo vyvodzovaní záľubu a v istom spôsobe pre ňu slabosť), ale mne to v tomto prípade skôr pripadá ako zúfalá a nevyhnutná záchrana seba samého a svojho presvedčenia...ak by utiekol, dal by za pravdu svojim odporcom
    ak ti spôsob logických úsudkov u Sokrata pripadá krásna, nemusí sa to týkať jeho smrti, ale závisí to od toho, ako sa na to pozrieš...je krásny fyzický priebeh zomierania alebo psychický dovetok ako jeho sprievodný jav? jeho žiaci opisovali aj účinok bolehlavu na Sokrata a to bolo skôr brrrrr ako krásne
    publikované: 11.01.2007 18:37:09 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  18. sestko ak tej kráse
    Sokrates sa s ňou nelúčil, on sa k nej de facto náhlil v plnej rýchlosti :)
    publikované: 11.01.2007 18:43:23 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  19. dia ,Sokrata mam rad...
    ...ale este radsej mam Epikura, ktory hovori, ze krasu treba vyhladavat ak nam sposobuje slast,ale sk je opak pravdou, treba sa s krasou rozlucit.
    publikované: 11.01.2007 18:51:07 | autor: sestko (e-mail, web, neautorizovaný)
  20. aj ja ho mám rada, ale už nie tak slepo ako kedysi :)
    vlastne už nikoho slepo nemilujem....vieš si však predstaviť Sokratovu slasť, keď vstúpil do "nebíčka" a videl krásu osebe?...teda za predpokladu, že je jeho teória (a aj tá Epikurova) je pravdivá xi xi...to by sa jedna duša z toho išla zblázdniť:)
    publikované: 11.01.2007 18:54:53 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  21. dia, to bude tym, ze citas kadekoho...
    ... filozofi zvyknu jeden druheho nepekne ohovorit. Aj aj som volakde cital ze, "Ako mohol Sokrates, ten "najmudrejsi" clovek, byt pred sudom taky hlupy , ze namiesto toho, aby sa spraval pokorne a priznaval si, ze ani on nie je dokonaly, drzo tvrdil, ze je absolutne neviniatko, zartoval,ze on sa smrti aj tak neboji,poucal sudcov a vyhrazal sa im ,ze robia chybu a ze ju olutuju, lebo druheho takeho ako je on, ktory sa bude starat iba o ich dobro nenajdu."
    publikované: 11.01.2007 19:18:28 | autor: sestko (e-mail, web, neautorizovaný)
  22. :)
    o ňom som od iných filozofov nič nečítala a nečítam kadekoho :) bolo ich pár, skôr musím vedieť, čo a ako premýšľali...a mám zlú pamäť, už si nič nedokážem zapamätať doslova, vlastne to som asi nikdy nevedela....a s tým citátom, čo si uviedol nesúhlasím, bol to zaujímavý človek, nepremýšľam o ich živote, ale o tom, čo povedali...
    publikované: 11.01.2007 19:26:04 | autor: dia (e-mail, web, neautorizovaný)
  23. :)
    Potešili ste ma tým o čom píšete:)
    Viete o tom, že jeden človek :) nachádza krásu v ťažobe? Vidí ťažobu v tom na čo si zatial nedokáže nájst odpoveď. Aj pravda je bolestivá a krásna. Na smrť si neviem odpovedať- musíte uznať že to je krásna otázka... Rozmýšlala som ze si do blogu pozvem nejakého experta na reinkarnáciu a experta na bibliu a smrť podla nej, nech sa trochu pohádajú, ale presvedčivo! a budem zase k niečomu bližšie. Trocha ste to načali...ak ste o niečom presvedčený, napíšte mi názor na vašu smrť...
    ..tú krasnu vetu si zapametám:)
    publikované: 12.01.2007 12:27:21 | autor: strapatesnko (e-mail, web, neautorizovaný)
  24. stapateslnko
    Nie je to celkom zly napad, s tou hadkou expertov na tvojom blogu. Len neviem ako by sa ti mohlo podarit motivovat tych dvoch, aby sa tam mali chut presvedcene hadat. Mozno by stalo za uvahu toto: Obaja cerpaju svoje nazory z nejakych zdrojov. Nedalo by sa ich sprostredkovanie preskocit a vytvorit sama hadku pomocou protichodnych nazorov z tychto povodnych zdrojov? Ak to vyjadrime v slovniku memetiky,mozno je jedno ci dva memokomplexy bojuju proti sebe z dvoch presvedcenych hlav, alebo z dvoch casti jednej pochybujucej hlavy.
    Bolo by to ako sachova partia seba sameho, proti sebe samemu. Celkom to ide, ked clovek nevidi dalej ako jeden-dva tahy. Obcas sa tak zabavam.:-)
    publikované: 13.01.2007 14:12:34 | autor: sestko (e-mail, web, neautorizovaný)
  25. :)

    Mozem skusit:) len najskor sa musim naucit hrat sach , lebo to nieje ako pri dame, ze idem len rovno pred seba a ked sa dostanem na do ciela beham si tam ako doma:).Ked budem mat viac casu skusim. Len sa mi to nezda s redukciou figurok. Ked na konci zostane 1 proti 1 je to uz len nahoda kto vyhra a to mi neukaze pravdu. Mohlo by jedine vtedy ak by bola jedna strana v prevahe. Takze ak chcem vyhrat, musim sa zmierit s prehrou :( A co ak budem nadrziavat jednej strane?...asi to s tym sachom neporiesim - nezávisí v nom vysledok hlavne od stastia (ked uz vie clovek hrat)? ale kym nevidim dalej ako po nasledujuci tah, mohla by som- tahy zapisovat- islo by o kvalitu a lepsie by na konci hry prevazili. Tak by mohol vyhrat aj ten co prehral:)
    publikované: 23.01.2007 10:11:42 | autor: strapateslnko (e-mail, web, neautorizovaný)
  26. strapateslnko
    Vidis to prilis komplikovane a pravdepodobne aj velmi spravne. Protirecit samemu sebe je velmi narocne a stale hrozi, ze sa oklames nazorom, ktoryi ti je viac sympaticky.
    Mohli by sme skusit zahrat sa na expertov dvaja. Ty by si bola expertom na bibliu (a smrt podla nej), ja by som bol expertom na reinkarnaciu. Medzi jednotlivymi odpovedami by sme si vzdy dali tyzdennu pauzu na studium zdrojov a premyslenie. Odpovede by nesmeli byt dlhe, aby vysledok=zaznam diskusie vyzeral ako bezprostredna vymena nazorov. Mohla by sa konat na tvojom blogu, ako si to spociatku myslela.
    publikované: 24.01.2007 13:45:53 | autor: sestko (e-mail, web, neautorizovaný)
  27. ...
    DObre:)). Ale niesom si ista svojimi schopnosťami...Chceš aby som si precitala ceu bibliu? Tebe by sa v nej lahsie hladalo:) aj tak sa mi paci sa mi tvoje rozdelenie uloh :) az na to ze niesom vzdy presna a nemam vzdy pristup na internet. Skusim k tomu napisat nejaky uvod, napis aj ty ak chces.
    Potom ma este laka stvorenie sveta a opice:) myslis ze to suvisi zo smrtou a dame to dokopy?
    Este ti musim povedat tak sa trochu bojim- ze mozno sa to predcasne skonci... Zisiel by sa nejaky ciel- Napriklad konci to vtedy, ked budu obaja o niecom presvedcený...hm? Napriklad o tom, ze to je beznádejné:), alebo ...
    A este- moje fakty budu mnou skreslene... takze to nebudu fakty:) Presviedcat sa da dufam... aj rozpravkami :) ak ano tak sa tesim :)
    publikované: 31.01.2007 10:01:38 | autor: strapateslnko (e-mail, web, neautorizovaný)
  28. kludne zacni...
    ... so svojimi schopnostami som si nie som isty ani ja. Ale ideme sa predsa skor iba hrat na odbornikov. Rozpravky som mal vzdy rad. Chces , aby som precital cele vedy a upanisady? To by som asi nezvladol. Mozme si role (bibliu a reinkarnaciu) aj vymenit ak chces.
    publikované: 31.01.2007 10:42:31 | autor: sestko (e-mail, web, neautorizovaný)
  29. no suhlas..
    ta posledna veta je pravdivy hit.
    publikované: 31.01.2007 11:02:58 | autor: darkchest (e-mail, web, neautorizovaný)
Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014